מבטרנד: התחזית – חם ומגניב עם ענני גיימינג כבדים באופק

עולם הגיימינג, כהרגלו, לא מפסיק להמציא את עצמו מחדש – והפעם בשינוי השאלה הבסיסית של "איך" נשחק לפשוט "איפה". שחקניות מרכזיות בעולם הטכנולוגיה כבר עובדות על הפתרון האולטימטיבי בתקווה שיוכלו לקחת נתח משוק שצפוי להניב כרבע טריליון דולר ב-2022.

אזהרה: המנצח מתגלה רק בדקה השלישית

לא משנה מאיזה דור גיימינג אתם באים (אלא אם כן זה דור ה-Pong), הדרך שבה אנחנו צורכים משחקים לא השתנתה הרבה בין הדורות. בין אם אלו משחקי מובייל יחסית פשוטים המותאמים ליכולות הסמארטפונים עליהם הם רצים, לבין משחקים מלאים ועוצמתיים הבנויים לרוץ על קונסולות ומחשבים חזקים, עד לא מזמן אנחנו עדיין היינו צריכים את החומרה הנכונה כדי לשחק.

אך בעיית החומרה הולכת ונעלמת לה לאט לאט, ולא רק מהתקופה האחרונה. חדים מבינכם יזכרו את חברת OnLive, שהכתה גלים כשהשיקה בשלהי 2010 שירות הזרמת משחקים (ממש כמו הטרנד הנוכחי) ונכשלה נחרצות עם סגירה סופית של החברה ב-2015. כיום אנחנו רואים שהחזון של החברה בהחלט הקדים את זמנו, אבל אופן הביצוע – ולא רק הטכנולוגיות המעורבות בכך – הוא קריטי להצלחת המוצר לא פחות.

OnLive
הניסיון המקורי להביא את המשחקים אליכם בלי כח העיבוד הגדול שדרוש לכך – OnLive (תמונה: TheVerge)

כיום אנחנו רואים שהחזון של החברה בהחלט הקדים את זמנו, אבל אופן הביצוע – ולא רק הטכנולוגיות המעורבות בכך – הוא קריטי להצלחת המוצר לא פחות.

אבל איך הגענו עד היום, תקופה שבה אנחנו לא רק חושבים על הפתרון האידיאלי שאמור לפתור לנו בעיות פנדמנטליות בתחום הגיימינג, אלא תקופה שאנחנו יכולים כבר לבחור בין כמה פתרונות כאלו?

Sony

אם נמשיך בציר הזמן של התפתחות תחום הגיימינג בענן, נפגוש שחקנית גדולה בשוק שאולי רובכם לא ידעתם שהיא עוסקת בתחום הזה כבר זמן מה ועדיין כיום – והרי זאת סוני בכבודה ובעצמה. השירות של החברה, בשם "PlayStation Now", פועל כבר מ-2014 (או 2015 באירופה) ומספק יותר מ-800 משחקי PS2/3/4 להורדה והזרמה.

PlayStation Now
מתחרה מבוסס בשוק הזרמות המשקים, אבל לא הסוס שכולם מהמרים עליו – PlayStation Now

למרות הוותק שמביאה עימה סוני לקרב, לשירות ה-PS Now יש מגבלות בסיסיות הדוחקות אותה הצידה הרחק מאור הזרקורים שממנו נהנות כל כך גוגל ומיקרוסופט לאחרונה. מביניהן, ניתן למצוא:

  • איכות: הזרמת משחקים נעשית ברזולוציה של עד 720p בלבד
  • פלטפורמות: PC ו-PS4
  • אמינות: טובה+
  • תמיכה בציוד נלווה: שלטי PS4 בלבד (אין תמיכה בשלטים אחרים או במקלדת ועכבר)
  • מחיר: 10$ לחודש | 25$ ל-3 חודשים | 60$ לשנה

כמו שאתם יכולים בברור לראות, שירות ה-PS Now של סוני לא בדיוק עומד בסטנדרטים של שירות הזרמת משחקים בשנת 2019. למרות המחיר הסביר למדי והאמינות הטובה של השירות, איכות הזרמת המשחקים נופלת מסטנדרט ה-4K HDR שאנחנו רגילים לשמוע בתחום, שלא לדבר על היכולת לשחק בכל מקום ובכל זמן, ולא רק בפלטפורמות ספציפיות עם ציוד ספציפי.

למרות האיכות הבינונית של התוכן, סוני הודיעה כי רק לפני חודש עברה את סף המיליון משתמשים בשירות הזרמת המשחקים, עמדה נוחה לחברה להיכנס בה לזירה עם היריבות שמתחילות מ-0, אך תמונת מצב עגומה להתחשב ב-6 שנים שהיו לחברה לתפוס נתח שוק ולשלוט בו.

Stadia
האם גוגל תוכל להתעלות על ענקיות הגיימינג בתחום החדש? (גיף: Google)

Google

גוגל אומנם חדשה לגמרי בשוק, אך המוצר שלה הוא בין המבטיחים ביותר שנראה בזמן הקרוב בתחום הזרמת המשחקים. כמו מיקרוסופט, גוגל משתמשת באמצעים מיוחדים שכבר ברשותה כמו מרכזי הנתונים שלה, הפרוסים ברחבי העולם, בכדי להעשיר ולהעצים את ההיצע שלה עם שירות ה-Stadia.

עם ההכרזה הרשמית של השירות בשנה שעברה וההשקה הרשמית לפני מספר ימים בלבד, גוגל קבעה את הרף שכל המתחרות האחרות שלה צריכות לעמוד בו עם היכולות של שירות הסטדייה שלה, שהוא:

  • איכות: מ-720p ועד 4K HDR ב-60 פריימים לשניה עם אודיו 5.1 ערוצים
  • פלטפורמות: כל פלטפורמה עם חיבור אינטרנט וגישה לשירותי כרום
  • אמינות: סבירה
  • משחקים: כ-12 בזמן ההשקה
  • תמיכה בציוד נלווה: לא מוגבל
  • מחיר: חינם (רק ב-2020) | 10$ לחודש | 130$ כולל שלט, Chromecast ו-3 חודשי Stadia

מבחינת החיבור האינטרנטי, גוגל ממליצה בבסיס מהירות של 10 מגהביט/שניה עבור 720p ב-60fps, מהירות של 20 מגהביט/שניה עבור 1080p HDR ב-60fps ואודיו 5.1, ובצד השני של הספקטרום החברה ממליצה על מהירות של לפחות 35 מגהביט/שניה עבור 4K HDR ב-60fps ואודיו 5.1.

מבחינת החומרה, גוגל משתמשת במעבד אינטל בהתאמה אישית הרץ ב-2.7GHz, כרטיס גרפי בהתאמה אישית מבית AMD מארכיטקטורת ה-Vega של החברה עם HBM2, 56 יחידות עיבוד ויכולת עיבוד של 10.7 teraFLOPS, זאת בנוסף לזיכרון RAM כולל של 16 גיגהבייט.

גוגל נכנסת לשוק חדש לגמרי עבורה עם הרבה ביטחון – Google Stadia (וידאו: Google)

ההצטרפות ל-Stadia של גוגל ניתנת לעשות בכמה דרכים, הראשית היא לרכוש את ה-Stadia Premiere Edition ב-130$, עבורו תקבלו שלט סטדייה, Chromecast Ultra ו-3 חודשים של שירות Stadia Pro. הדרך השניה היא לרכוש את שירות ה-Stadia Pro פר חודש עבור 10$, הנותן לכם את הרשות לקנות משחקים בחנות סטאדייה (תודה?) ולשחק בהם ברזולוציה מלאה מכל מקום. לא מעוניינים לשלם על השירות עצמו? גוגל מתכננת דרך שלישית לאפשר למשתמשים לשחק, בעזרת שירות בשם Stadia Basic, הנותן לכם לקנות משחקים בחנות של סטאדייה (שוב, תודה?) ולשחק בהם חינם מכל מקום ב-1080p בלבד.

Stadia Premiere Edition ב-130$ עבור שלט, Chromecast Ultra ו-3 חודשי Stadia Pro … שירות ה-Stadia Pro פר חודש עבור 10$ … שירות בשם Stadia Basic, הנותן לכם לקנות משחקים בחנות של סטאדייה ולשחק בהם חינם מכל מקום

חוץ מאשר מיתרון הביצועים של Stadia, גוגל משתמשת בפלטפורמת הכרום שלה (אם ב-Chromecast או בדפדפן כרום במחשב) לאפשר למנויים לשחק ממגוון המשחקים הניתנים להזרמה מכל מחשב, סמארטפון וטלוויזיה עם חיבור לאינטרנט.

Microsoft

xCloud
חלקיה השונים של מיקרוסופט באים ביחד למאמץ יחיד – Project xCloud (תמונה: Microsoft)

לצד סוני וגוגל, מיקרוסופט היא השחקנית המרכזית שממנה הרוב בטוחים שתגיע הגאולה האמיתית בתחום. לא רק ששירות ה-xCloud של החברה נמצא כבר עכשיו בשלב Preview מתקדם (רק על אנדרואיד ורק בארה"ב, בריטניה וקוריאה) עם קטלוג משחקים הגדול ביותר מבין המתחרות החדשות, העבר והניסיון העשיר של מיקרוסופט בתחום הגיימינג אמור לתת לה את היתרון בכל הקשור להצלחת הפלטפורמה ובתמיכתה. החברה מצפה להרחיב את השלב ההתחלתי של השירות לעוד מדינות כמו קנדה, הודו (!), יפן ומדינות מסויימות במערב אירופה.

  • איכות: הזרמת משחקים נעשית ברזולוציה של כ-720p בלבד
  • פלטפורמות: PC ואנדרואיד (iOS בהמשך)
  • אמינות: טובה+
  • משחקים: מעל 50 לפני השקה
  • תמיכה בציוד נלווה: לא מוגבל (כולל תמיכה בשלט ה-DualShock 4 של סוני)
  • מחיר: ?

עם התקווה להגיע לאיכויות ריצה הדומות לאלו של סטדייה רק ב-2020, מיקרוסופט מסתפקת בשלב ניסוי ותהייה פשוט יחסית, עליו היא מתכננת לבנות ולשפר במהלך השנים. מה שבטוח זה שמיקרוסופט היא לא חברה שממהרת לברוח מבעיות, כאשר מחלקת ה-Xbox בחברה כבר ידעה זמנים קשים בעבר ומכך גם זמנים טובים בהווה ובעתיד.

תוכנית ה-Game Pass ששל החברה, המאפשרת למשתמשים לשחק במעל 100משחקים ללא הצורך בקניה הישירה שלהם, הוא יתרון משמעותי נוסף שיש למיקרוסופט למנף מעל המתחרות שלה. על תוכנית זו מבוססת בעצם שיטת המשחק בשירות ה-xCloud, מה שהופך אותו לשירות אטרקטיבי הרבה יותר מזה של גוגל, הפועל בשיטת קניית המשחקים עצמם על גבי השירות.

עם התקווה להגיע לאיכויות ריצה הדומות לאלו של סטדייה רק ב-2020, מיקרוסופט מסתפקת בשלב ניסוי ותהייה פשוט יחסית, עליו היא מתכננת לבנות ולשפר במהלך השנים.

הצצה מוקדמת לשירות ה-xCloud של מיקרוסופט (וידאו: 9to5Google)

לעומת גוגל, מיקרוסופט משתמשת בקונסולות Xbox One S אמיתיות במרכזי הנתונים שלהם בכדי לעבד את המשחקים עבור ההזרמות של שירות ה-xCloud, מה שאנחנו מקווים שישתפר בעתיד הלא רחוק מידי. כחצי נחמה, בגלל הצלחת שירותי הענן Azure של החברה – עליה היא מתבססת לספקת את השירות על גבי האינטרנט ברחבי העולם – חברות נוספות כמו סוני מסתמכות על טכנולוגיות אלו גם כן, מצב אירוני למדי.

2020

עם כל הנתונים וההשקות הרשמיות שראינו ממספר החברות הגדולות בעולם (לא תלוי שוק), 2020 תהיה השנה שתקבע את הקצב עבור תחום הזרמת המשחקים ועבור המובילה העתידית בתחום, תואר שתרם נקבע. המאמצים לכיוון גיימינג חסר חומרה לא נעשה אך ורק על ידי ענקיות תוכנה, וחברות כמו Dashboard ו-Shadow מנסות לחולל את המהפכה ממקום קטן וצנוע יותר, אך אולי זה בדיוק מה שאנחנו צריכים להצלחת הטרנד.

עד סוף 2020 נראה כיצד גוגל מתמודדת עם הביקוש והמציאות של הזרמת משחקים, איך מיקרוסופט מתכננת להתמודד מול האחרות וכיצד סוני מתכננת להישאר רלוונטית בעתיד ההולך ומשתנה בן רגע, אך מה שאנחנו יודעים בוודאות זה שמלחמה על הכסף של הצרכן הוא תמיד טוב לצרכן, ואיך אפשר שלא כבר להנות כשמדובר בתחום הגיימינג העולמי.

העתיד כבר כאן, בקרוב

בינתיים? השירותים עוד לא פתוחים באזורנו (כמה מפתיע), אך תוכניות הצצה מוקדמת כבר נמצאות בשימוש לכל השירותים המצוינים לעיל, ככה שכדי לחוות את העתיד לאו דווקא צריך להיות בו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *